woensdag 20 april 2011

Rikki is jarig


Guido van Genechten begon twaalf jaar geleden aan een kinderverhaal over drie broers. Hij maakte een aantal schetsen en al snel kwam hij tot het figuurtje Rikki. ‘Toen ik met het uitschrijven van mijn verhaal begon, liep ik al snel vast wat betreft het hoofdpersonage', zegt van Genechten. ‘Eén ding wist ik zeker, het mocht geen mensenkindje zijn, wel een konijntje. Ik maakte een figuurtje uit klei en bij het drogen viel een van de oortjes slap. Meteen had ik het hoofdpersonage gevonden: Rikki met het hangende oor.'

Rikki werd een wereldster en een klassieker onder de kinderboeken. Het konijntje verovert al twaalf jaar lang de harten van jong en oud. Het kinderboekje wordt verkocht in twintig talen en in 23 landen. Wereldwijd werden er van het eerste boek 185.000 exemplaren verkocht. ‘Het succes van Rikki is te danken aan het kindvriendelijke en eerlijke karakter van de verhaaltjes', zegt van Genechten. ‘Rikki is tegelijk kwetsbaar, sterk, onzeker en dapper. Heel veel kinderen én ouders herkennen zich erin.'
Deze maand verschijnt de tiende titel: Rikki is jarig. ‘Het is een verjaardagsboek dat ik speciaal voor Rikki heb geschreven en getekend', zegt de auteur en illustrator.

Kom zelf in onze bib de boekjes van Rikki uitlenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten