woensdag 27 januari 2010

Herman de Coninckprijs

Op de slotshow van de Gedichtendag, morgen, reikt organisator Boek.be voor de vierde keer de Herman de Coninckprijs uit.

Als beste bundel wordt dan De slalom soft bekroond, van Paul Bogaert (41). Hij haalde het uit 34 inzendingen die het afgelopen jaar in Vlaanderen verschenen. De jury, onder leiding van Friedl' Lesage, noemde het een ‘goed jaar' en zei gekozen te hebben voor ‘het nieuwe geluid'. De prijs is goed voor 6000 euro.

De debuutprijs gaat naar Andy Fierens (33) voor zijn bundel Grote smerige vlinder. Andy Fierens schrijft potige performancepoĆ«zie waarin het vulgaire bij momenten overhelt naar een gevoelige hunkering. ‘Hard, maar niet harteloos', vond de jury. De prijs bedraagt 1000 euro.

De publieksprijs ging naar een gedicht van Roel Richelieu Van Londersele. Gedurende acht dagen kon het publiek online stemmen voor een gedicht van de vijf genomineerde dichters. Van de 6.051 stemmen gingen er 1.903 naar het gedicht Mats. Het gedicht verschijnt in een oplage van 23.500 exemplaren op affiche en is gratis te krijgen in de boekhandel.

Mats

je zadelt mijn rug en sterk

rijden we een nieuwe ochtend in

meesterlijk, vanuit de hoogte, kies je

het golvend landschap voor je dag

jij, de uitvinder van de kleine glimlach

en van de ernst, als je waakt over onze vissen

in bad warmen we samen het water

en geven het aan kapiteins en matrozen

een lied en het schoonschrift word je,

ik de plek om stem en papieren te bewaren

je bent de tekening en het krijt

meer dan ik uit mij verwachtte

mijn voorraad ben je elke dag

je houdt mij op de wereld

Roel Richelieu Van Londersele
Uit ‘Tot zij de wijn is' (Uitg. Atlas)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten