zondag 31 januari 2010

J.D. Salinger


J.D. Salinger, schrijver van het legendarische “Catcher in the rye” is overleden.

De Amerikaanse schrijver overleed woensdag 27 januari op 91-jarige leeftijd.

Het boek “Catcher in the rye”, vertaald als “De vanger in het graan” groeide uit tot een cultboek. Het werd een bestseller over de hele wereld, er werden meer dan 65 miljoen exemplaren van verkocht. Dit boek beschrijft enkele dagen uit het leven van de zestienjarige rebelse Holden Caufield.

De eerste zin het boek zet meteen de toon: “Als je het echt allemaal wilt horen, dan wil je waarschijnlijk eerst weten waar ik geboren ben en wat een waardeloze jeugd ik heb gehad en wat mijn ouders allemaal gedaan hebben voordat ze mij kregen en meer van dat soort sentimenteel gelul, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om het daarover te hebben.”

Holden Caufield groeide uit tot de belangrijkste literaire anti-held uit de Amerikaanse literatuurgeschiedenis sedert Mark Twains Huckleberry Finn. In 1980 kreeg die cultus echter een tragische wending toen Mark David Chapman Beatle John Lennon doodschoot en in zijn motivatie uit het boek citeerde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten